×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری

امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 4 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش نرخ گندم قیمت نان و ماکارونی را ۲ تا ۴ برابر افزایش میدهد

 

به گزارش بوکان موکریان؛ و به نقل از همشهری روز گذشته نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران از قیمت ۱۲هزار تومانی هر کیلو گندم برای اصناف و صنایع وابسته به گندم خبر داد. نرخ تعیین شده برای گندم، قیمت هر کیلو آرد را برای صنایع و اصناف مصرف‌کننده این محصول تا کیلویی ۱۶هزار تومان افزایش می‌دهد. رقمی که به‌گفته کارشناسان، قیمت ماکارونی را تا ۲برابر و قیمت نان را تا ۴برابر افزایش خواهد داد.
سال ۱۴۰۰آرد ۳‌نرخی بود و اصناف و صنایع این محصول را با نرخ‌های متفاوتی دریافت می‌کردند. نانوایی‌های یارانه‌ای، آرد را کیلویی ۶۶۵تومان، نانوایی‌های فانتزی ۹۰۰تومان و صنایع آرد را کیلویی ۲٫۷۰۰تومان از دولت تحویل می‌گرفتند و این در شرایطی بود که هر کیلو گندم از کشاورزان با قیمت ۵هزار تومان خریداری می‌شد. امسال اما خرید تضمینی هر کیلو گندم از کشاورزان برای دولت ۱۱هزار و ۵۰۰تومان هزینه داشته و این افزایش ۲برابری قیمت اگرچه به سود کشاورزان است اما به‌طور قطع با رشد هزینه تولید محصولات وابسته به آرد همراه خواهد شد.
به‌گفته رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، به‌دنبال افزایش نرخ فروش گندم دولتی صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰تومان به کیلویی ۱۲هزار تومان، قیمت آرد نیز روند صعودی به‌خود گرفته و به کیلویی ۱۶هزار تومان رسیده است. محمدرضا مرتضوی با اشاره به تبعات افزایش نرخ گندم بر محصول ماکارونی، افزود: اگر ماکارونی کیلویی ۱۲هزار تومان باشد با تغییر نرخ‌ گندم، قیمت آن به کیلویی ۲۵هزار تومان می‌رسد. افزایش ۲برابری قیمت ماکارونی در حالی است که قیمت برنج نیز در ۶‌ماه گذشته ۲برابر شده و به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت نان نیز با توجه به رشد قیمت آرد، حتمی خواهد بود. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه قیمت آرد اصناف هنوز ابلاغ نشده، گفت: تا امروز آرد حاصل از گندم ۶۶۵تومانی نانوایی‌های یارانه‌ای کیلویی ۸۰۰تومان و آرد حاصل از گندم ۹۰۰تومانی برای دیگر نانوایی‌ها کیلویی یک‌هزار و ۲۰۰تومان تمام می‌شد، حالا با قیمت جدید گندم، برآوردها نشان می‌دهد که قیمت آرد حاصل از گندم ۱۱هزار تومان کمتر از ۱۵تا ۱۶هزار تومان نیست. به‌گفته بیژن نوروز مقدم، این رقم‌های هزینه تولید و در نتیجه قیمت نان را تا ۴برابر بالا خواهد برد، به‌طور مثال، هزار و ۶۰۰تومان فقط به واسطه قیمت آرد به قیمت نان لواش اضافه خواهد شد.

 

انتهای پیام/ر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.